Czy Twój sklep internetowy potrzebuje e-commerce managera?

Niektóre sklepy internetowe cały czas rosną bardzo szybko. Inne zatrzymują się na pewnym poziomie sprzedaży. Duża część natomiast musi spierać się ze stałymi wahaniami przychodów i wciąż walczyć o klientów. Od czego zależy kondycja sklepu internetowego? Podstawą są odpowiednio zaplanowane i przemyślane działania. Do tego, by opracowana strategia była skuteczna, potrzeba wiedzy i doświadczenia. Dlatego coraz większą popularnością cieszą się usługi e-commerce managera.

Twój biznes nie rozwija się tak, jak oczekiwałeś? Jesteś w momencie przełomowym? A może musisz zmierzyć się z kryzysem? Każda z tych sytuacji wymaga właściwego podejścia. Z pewnością w znalezieniu odpowiednio rozwiązania pomoże Ci ktoś, kto spojrzy na sklep internetowy z dystansem. Dobry e-commerce menager nawet po wstępnym audycie jest w stanie wskazać słabe elementy e-sklepu oraz podać sprawdzone sposoby, które wpłyną na jego rozwój. To silny partner, który zawsze działa w Twoim interesie.

Po co korzystać z usług e-commerce managera?

W Twoim e-sklepie dzieje się coś niepojącego? Podejdź do sprawy na zimno. Dynamicznie zmieniająca się sytuacja (tak jak choćby w czasie pandemii) jest okazją do tego, by działać pochopnie, co często kończy się przepaleniem budżetu lub spadkami sprzedaży. Lepiej poradź się specjalisty, jakim jest e-commerce manager. Na sukces sklepu internetowego składa się wiele czynników. Począwszy od oprogramowania, poprzez wygląd graficzny, asortyment i prezentację produktów, po promocję w social mediach i terminy debiutów kolekcji oraz eventów wyprzedażowych. Decyzje, które wpłyną na funkcjonowanie e-sklepu zawsze muszą zapadać w oparciu o jego aktualną, indywidualną sytuację, popartą twardymi danymi. Każdy biznes rządzi się nieco innymi prawami. Dlatego nie działaj w ciemno. E-commerce manager to osoba doświadczona w zakresie marketingu internetowego, która pomoże Ci podejmować dobre decyzje.

Analiza podejmowanych działań promocyjnych

Inwestujesz w promocję w social mediach i w Google Ads? Musisz wiedzieć, że zainwestowanie takiego samego budżetu w różne narzędzia marketingowe, nie gwarantuje uzyskania takich samych efektów. E-commerce manager to osoba, która przeanalizuje podejmowane działania promocyjne i będzie w stanie zoptymalizować wydatki, śledząc poszczególne elementy ścieżki konwersji. W sprzedaży w sieci często wiele składników, współgrających ze sobą na różnych etapach, decyduje o pozyskaniu klienta. Wyłączenie jednego z nich, który z pozoru wydaje się nieopłacalny, może negatywnie wpłynąć na cały proces. E-commerce manager przeanalizuje je wszystkie i wskaże te, które są mocnymi punktami oraz te, które wymagają zmian. Dzięki wskazówkom uda Ci się wykorzystać budżet jeszcze efektywniej. Co ważne, podejmowane działania muszą być na bieżąco śledzone i modyfikowane – tylko dzięki temu będą skuteczne.

Co ważne, taka analiza jest istotna nie tylko z punktu widzenia e-sklepów z małym budżetem. Często z wydatkami na reklamę mają problem duże firmy, które cały czas notują wzrosty sprzedaży. Wraz z napływem nowych klientów, wydatki na reklamę rosną. Wreszcie nadchodzi moment, gdy zwiększanie budżetu, który trzeba przeznaczyć do tego, by pozyskać klienta, przestaje być opłacalne. Wtedy należy skupić się na konkretnych kanałach, które pozwolą jeszcze skuteczniej dotrzeć do zawężonej grupy odbiorców.

- Do Medializer bardzo często przechodzą sklepy internetowe, które dotychczas korzystały z usług innych agencji. Wiele z nich to firmy, które osiągnęły sukces na rynku, jednak nie mają pomysłu na to, jak ugruntować te pozycję i dalej się rozwijać. – mówi Gabriel Besta, doświadczony e-commerce manager i CEO w Medializer – W przypadku takich klientów przeprowadzamy szeroko zakrojoną analizę dotychczasowych działań i tworzymy indywidualne plany rozwoju. Położenie nacisku na odpowiednie elementy pozwala wyjść sklepom ze stagnacji i poruszyć sprzedaż. – dodaje.

Określenie odbiorców i wybór kanałów promocji

Rynek e-commerce zmienia się bardzo dynamicznie. Zwłaszcza w ostatnich miesiącach, gdy swoje piętno odcisnęła na nim pandemia. Dotarcie do określonej grupy odbiorców to bardzo ważny element, mający wpływ na sukces sprzedaży. E-commerce manager pomoże wykreować persony i na ich podstawie określić grupę odbiorców, a następnie wybrać media i przekaz promocyjny, który będzie najskuteczniejszy w ich przypadku. Takie działanie pozwala zwiększyć konwersję. Co ważne, bardzo istotny jest stały monitoring i elastyczne dostosowywanie działań do aktualnej sytuacji.

Technika utrzymywania stałej grupy odbiorców

Przy dużej konkurencji w branży naturalne jest to, że część klientów rotuje pomiędzy e-sklepami. Dobrze jednak jest zadbać o stałe grono odbiorców. Dlaczego? Pozyskanie nowego klienta wymaga o wiele wyższych nakładów finansowych niż utrzymanie dobrych relacji z kupującym, który już polubił markę. E-commerce manager znajdzie techniki najlepsze do tego, by zaktywizować stałe grono kupujących. Może wykorzystać do tego m.in. dobrze zoptymalizowany remarketing, mailingi oraz odpowiednie akcje promocyjne.

E-commerce manager zna również techniki, które pozwalają efektywnie mierzyć sprzedaż. Może podać koszt pozyskania nowego klienta oraz cenę, składającą się na zamówienie złożone przez kupującego już związanego z marką. Co więcej, specjalista jest w stanie dokładnie prześledzić zachowania i upodobania kupujących, które w przypadku każdego sklepu są nieco inne.

Opracowanie strategii ukierunkowanej na określone cele

Najważniejszym zadaniem e-commerce managera jest uzyskanie jak najwyższej sprzedaży w sklepie internetowym? To tylko częściowo prawda. Dotarcie do tego celu wymaga wykonania szeregu mniejszych kroków. E-commerce manager potrafi je wyznaczyć. Współpraca ze specjalistą pozwala określić kierunki działań promocyjnych. Obejmują one zarówno cele wizerunkowe i sprzedażowe, jak i przybliżanie się lub wyprzedzanie konkurencji. To dobra baza do stworzenia planu działań i określenia wysokości budżetu.

Nadążanie za konkurencją i wdrażanie innowacji

Rynek e-commerce dynamicznie się rozrasta. Zwłaszcza w czasie pandemii wielu sprzedawców rozpoczęło przygodę z e-handlem, konkurencja zwiększyła się, a klienci stali się bardziej wymagający. E-commerce manager potrafi spojrzeć szerzej na branżę, w której działa sklep. Regularnie robi research konkurencji, dzięki czemu potrafi wskazać nowinki oraz trendy rozwoju, a także wyłapuje dynamicznie zachodzące zmiany. Wykorzystuje do tego szereg profesjonalnych narzędzi, które umożliwiają pozyskanie wartościowych danych. To sprawia, że sklep internetowy, którym się opiekuje staje się atrakcyjny dla klientów. Co więcej, dobry e-commerce manager potrafi wyprzedzać trendy i wprowadzić w sklepie innowacje, które przypadną do gustu klientom. 

Czy musisz zatrudnić e-commerce managera? 

E-commerce manager to stanowisko przeznaczone dla najbardziej doświadczanych osób z branży. Usługi takiego specjalisty są wyceniane bardzo wysoko, ponieważ mają bezpośredni wpływ na sprzedaż. Nie martw się jednak, nie musisz zatrudniać e-commerce managera na wyłączność. Wystarczy, że podejmiesz współpracę z agencją, która dysponuje sprawdzonym specjalistą.