Przygotuj sklep internetowy na wakacje. Co zrobić, by ten czas nie był stracony?

Wszyscy marzymy o urlopie. Pogoda nas nie rozpieszcza i zbliżające się lato zdaje się być wybawieniem po trudnym i męczącym roku. Właśnie teraz jest najlepszy czas do tego, by przygotować sklep internetowy na wakacje. W lipcu i sierpniu sprzedaż rządzi się nieco innymi prawami niż w pozostałych okresach roku. Ba, w niektórych branżach sezonowych w tym czasie ruch zwyczajnie wygasa. Nie znaczy to jednak, że letnie miesiące muszą być stracone. Zobacz, co możesz zrobić, by nie tracić klientów w wakacje. Podpowiadamy również, jak wykorzystać lato do tego, by wyraźnie zwiększyć sprzedaż na jesień.

Promocje, które pozwolą przygotować się na urlop

Letnie wyjazdy to czas, kiedy zwykle nie kupujemy tak dużo odzieży. Jednak trzeba się na nie odpowiednio przygotować. Nowa ubrania, buty, akcesoria sportowe czy elektronika to coś, na co chętnie wydajemy pieniądze, by urlop był jeszcze bardziej udany. Dlatego dobrym pomysłem stanie się zorganizowanie akcji promocyjnych, które pozwolą kupić taniej to, co ma znaleźć się w wakacyjnej walizce. Możesz wystartować z nimi już w czerwcu – po lockdownie każdy ma duży apetyt na wyjazd, a wcześniejsze zakupy sprawiają przyjemność.

Jak przeprowadzić promocję? Możesz zrobić letnią obniżkę na cały asortyment lub wybrać rodzaje produktów związane z urlopem. W sklepie odzieżowym mogą być to np. sukienki na ramiączkach, szorty, bluzki hiszpanki i odzież w marynarskim stylu. Równie dobrym pomysłem co rabat, będzie zaproponowanie klientkom darmowej dostawy. Środki przeznaczone na promocję staraj się optymalizować – w wielu branżach okres urlopowy to czas, w którym łatwo przepalić budżet, bo wysokie inwestycje w reklamę zwyczajnie mogą się nie zwrócić. Pamiętaj koniecznie też o tym, by wypromować akcje w mediach społecznościowych. Warto też wysłać letni newsletter.

Sklep w letnim klimacie

Spraw, by Twoi klienci poczuli letnią aurę w sklepie internetowym. Layout strony personalizuj nie tylko na święta Bożego Naradzenia. Dobrym pomysłem stanie się też odświeżanie logo na wakacje. Co więcej, zadbaj również o to, by wygląd bannerów w sklepie oraz w mediach społecznościowych kojarzył się z ciepłem i relaksem. 

Letni klimat sprzyja spadkom sprzedaży. Zapewne gdzieś w środku wakacji przyjdzie czas, gdy mało kto będzie zainteresowany zakupami. Nie martw się. To doskonała okazja do tego, by wprowadzić zmiany, na które dotychczas nie miałeś czasu, takie jak np. modyfikacja oprogramowania, wprowadzenie nowych funkcji, zmiana nawigacji. Dwa wakacyjne miesiące to również okres, w którym warto popracować nad SEO sklepu oraz starannie przeanalizować różne kanały sprzedaży i sprawdzić, które z nich są najbardziej skuteczne. Jeśli będą one wymagały całkowitego wyłączenia witryny na kilka dni pamiętaj, by zapowiedzieć krótki urlop. Co więcej, zatroszcz się, by wszystkie zamówione wcześniej towary dotarły do klientów na czas.

Wakacyjne plany na jesień

Mniejszy ruch w sklepie internetowym to dobra okazja do tego, by przygotować się na jesienne wzrosty sprzedaży. Każdy kto zajmuje się handlem w sieci wie, że zysk nie bierze się z niczego. Dlatego już z wyprzedzeniem zastanów się nad kolekcjami na chłodniejsze miesiące oraz pomyśl, w jaki sposób je wypromować. Zajmij się również przejrzeniem oferty konkurencji oraz spróbuj zauważyć, jak zmieniają się trendy w Twojej branży. Być może właśnie teraz możesz wzbogacić ofertę o jakieś produkty, które będą cieszyły się duża popularnością albo znaleźć leszy sposób na to, by dotrzeć do klientów.

Odpocznij!

To rada, która z pewnością jest warta uwagi. W wakacje pozwól sobie na odpoczynek. Choć na kilka dni odetnij się od codziennych obowiązków i postaraj się wyciszyć. Pamiętaj, że wiele działań marketingowych możesz zaplanować z wyprzedzeniem, tak by automatycznie zostały włączone w wybranym czasie. Jeśli nie jesteś w stanie pozostawić swojego biznesu i chcesz cały czas trzymać rękę na pulsie, pracuj zdalnie (choćby i na wyjeździe) po kilka godzin dziennie – z systemem Medializer CMS możesz zarządzać sprzedażą z każdego miejsca na świecie, gdzie masz dostęp do Internetu. Kiedy planujesz urlop offline pamiętaj, by dopilnować przed wyjazdem najważniejszych kwestii. Nie pozostawiaj czasem sklepu bez opieki – maile bez odpowiedzi, nierozliczone płatności i paczki czekające na wysyłkę trwale zepsują wizerunek Twojej firmy! Co powinieneś zrobić przed urlopem? Przede wszystkim poinformuj na stronie oraz w mediach społecznościowych o planowanej przerwie w dostawach (lub ich znacznym wydłużeniu). Ponadto zabezpiecz stany magazynowe i zadbaj o to, byś miał czym wypełnić wirtualne półki już po powrocie z wakacji. Opłać również z wyprzedzaniem wszystkie rachunki, których termin przypada na czas wakacji.

Nawet jeśli planujesz wyjazd, podczas którego będziesz czuwał nad pracą, wyznacz sobie granice. Godzinę lub dwie poświęć na obowiązki, a resztę czasu przeznacz na robienie tego, co sprawia Ci przyjemność. Taki psychiczny restart jest bardzo potrzebny. Dzięki niemu nie tylko zyskasz energię, ale też staniesz się bardziej kreatywny i popatrzysz na swój sklep z innej perspektywy!