E-mail potwierdzający zamówienie – dopracuj go w szczegółach!

E-mail z potwierdzeniem zamówienia to wiadomość czytana przez większość odbiorców. Wykorzystaj to i zredaguj ją tak, by dodatkowo pełniła funkcję marketingową. Dzięki kilku prostym zabiegom możesz poprawić wizerunek marki i zwiększyć lojalność klientów. Jesteś ciekawy, jak to zrobić?

Wiadomość potwierdzająca zakup budzi w odbiorcach pozytywne emocje. Jest czymś, na co czekają. Jej najważniejszym elementem jest komunikat dotyczący sfinalizowania transakcji. Oprócz niego jednak mail pozwala na przemycenie kilku innych informacji, które mogą wpłynąć pozytywnie na relacje na linii sprzedawca – klient.

Bazowy e-mail – pisz jasno i zwięźle

Jak napisać taki e-mail? Postaraj się zamieścić maksimum treści w minimum słów. Dobrym pomysłem będą wypunktowania i wyróżnienia graficzne. Wiadomość powinna przyciągać wzrok i być możliwa do odczytania w kilka sekund. Niech będzie też atrakcyjna – ten mail (i radość związana z jego otrzymaniem) daje już pewną satysfakcję z zakupu. Pamiętaj, mail powinien zostać wysłany w kilka sekund po zamówieniu.

E-mail transakcyjny – poznaj podstawowe składniki

Najważniejszym elementem e-maila potwierdzającego zamówienie jest komunikat transakcyjny. To informacje na temat przyjęcia zamówienia i dalszych etapów realizacji. Treść zawarta w takiej wiadomości musi być stosunkowo krótka. Najważniejsze dane warto wyróżnić graficznie, tak by były łatwe do znalezienia przez klientów. W wiadomości potwierdzającej transakcje muszą znaleźć się: numer konkretnego zamówienia, przewidywany czas dostawy, cena produktu (brutto) oraz koszty dostawy. Dobrze, jeśli oprócz tego mail będzie miał atrakcyjną formę graficzną, a zakupione przedmioty będą przedstawione za pomocą zdjęć ze sklepu. Ponadto w wiadomości dobrze umieścić dane kontaktowe do biura obsługi klienta oraz dodać link do regulaminu sprzedaży. Warto dołożyć także informację dotyczących reklamacji i zwrotów. Dzięki temu klient będzie mógł znaleźć wszystko w jednym miejscu.

Buduj pozytywne relacje

O tym, czy klient złoży kolejne zamówienie, decyduje wiele czynników. Bardzo ważnym z nich jest to, czy polubi Twój sklep. Wpływ na to ma jakość relacji pomiędzy sprzedawcą i kupującym. Czy da się je budować podczas sprzedaży przez internet? Oczywiście! Właśnie do tego można wykorzystać maile. Dobrym krokiem w kierunku skrócenia dystansu pomiędzy sklepem i zamawiającym będzie personalizacja wiadomości. Dotyczy ona nie tylko imienia w tytule maila, które nie jest obowiązkowym elementem. Ważniejsze od niego jest rozróżnienie na klientów, którzy kupują po raz pierwszy lub kolejny raz. Ponadto sprawdzonym sposobem na budowanie relacji są gifty. Do maila transakcyjnego możesz dołączyć niewielki rabat na kolejne zakupy. Innym dobrym pomysłem będzie przypomnienie o programie lojalnościowym. W mailu transakcyjnym można zawrzeć krótką informację z zaproszeniem na kolejne zakupy i przypomnieniem o niewykorzystanych środkach.

Wzmacniaj wizerunek marki

Pomyśl o najbardziej rozpoznawalnych markach na rynku. Kultowe firmy z pewnością kojarzą Ci się z konkretnym logo, kolorem i melodią. Podobnie jest także w przypadku mniejszych sprzedawców. Dlatego zadbaj o to, by utrwalać w świadomości odbiorców identyfikację wizualną Twojego sklepu. Wykorzystaj to w mailu transakcyjnym i zapewnij mu odpowiednią oprawę graficzną. Dobrym pomysłem będzie choćby umieszczenie w nim logo. Ponadto zatroszcz się o dobry temat maila – wiadomość musi być łatwa do znalezienia i nie może utonąć wśród innych maili. Najlepiej, aby jej nadawcą była sklep (nazwa sklepu), a temat zaczynał się od frazy potwierdzającej złożenie zamówienia.

Wykorzystaj mail jako nośnik reklamy

Najważniejszym elementem maila transakcyjnego jest potwierdzenie zamówienia i to właśnie ono musi stanowić serce komunikatu. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, byś przemycił w wiadomości również przekaz marketingowy. Mogą być nim choćby rekomendacje produktów zamieszczone u dołu maila. Najlepiej, by były to towary komplementarne z zakupionym lub te wybrane na podstawie historii przeglądania produktów w sklepie przez konkretną osobę. Uważaj jednak, by nie przesadzić! Reklama musi być subtelna – inaczej możesz osiągnąć efekt odwrotny od oczekiwanego.

Mail z potwierdzeniem zakupu to dopiero pierwsza z wiadomości, które powinieneś wymienić z klientem. Dobrze, by był informowany na bieżąco o kolejnych etapach realizacji zamówienia. Ręczne wysyłanie takich wiadomości mija się z celem. Opracuj ścieżkę, która umożliwi zautomatyzowanie tego procesu. Szukasz agencji, która zajmie się skutecznym mailingiem w Twoim sklepie internetowym? Czekamy na Ciebie w Medializer!