Dlaczego warto promować się na Facebooku w czasie pandemii?
Jednym z najczęściej popełnianych błędów w dobie jakiekolwiek kryzysu jest ograniczanie wydatków na marketing. Tymczasem cięcie budżetu reklamowego oznacza jedynie złudne oszczędności. W perspektywie długoterminowej może się okazać, że inwestowanie w reklamę na Facebooku przyniesie nawet kilkukrotne zwroty – zwłaszcza w okresie boomu na zakupy online.
W związku z pandemią i wywołanym przez nią kryzysem, wiele firm zdecydowało się wstrzymać prowadzone kampanie internetowe lub zrezygnowało z ich podjęcia. Stając przed obliczem poważnych strat finansowych, przedsiębiorcy zazwyczaj działają odruchowo, szukając oszczędności w bieżących wydatkach.
Tymczasem marketing, zwłaszcza ten na Facebooku, może okazać się dla wielu branż zbawiennym działaniem. Owszem, wymaga poniesienia nakładów finansowych, jednak odpowiednio targetowane kampanie są w stanie wygenerować przychody znacznie przekraczające wydatki. Kluczem do sukcesu jest wykorzystanie trudnego okresu do tego, aby być obecnym, pokazywać swoją ofertę, a przede wszystkim nie bać się podejmować ryzyka – jeśli nic nie zainwestujesz, nic nie zyskasz.
Jakie wartości możesz teraz zaoferować?
Zanim podejmiesz jakiekolwiek decyzje dotyczące działań reklamowych, postaw się w sytuacji swojego klienta. Kryzys dotyka nas wszystkich, jednak wcale nie oznacza on zmniejszonego popytu. Wiele osób rezygnuje obecnie np. z zagranicznych podróży czy droższych imprez, dlatego swoje środki decydują się przeznaczyć na inne wydatki. Nie przestaliśmy kupować w dobie kryzysu i potwierdza to wyraźny wzrost wydatków na zakupy online.
Przemyśl zatem, co możesz zaoferować swojemu klientowi. Szczególnie w branży modowej możesz dotrzeć do niego z atrakcyjnym komunikatem reklamowym i wzbudzić potrzebę zakupową w kilku prostych krokach.
Nie obawiaj się na zapas, że klient w dobie kryzysu będzie mniej skłonny do dokonania zakupu. Nie przekonasz się o tym, dopóki nie pokażesz mu swojej oferty. Wystarczy, że dostosujesz ją do obecnej sytuacji - jeśli np. w swoim sklepie internetowym posiadasz kolekcję wygodnych bluz, przedstaw ją w kampanii jako świetne rozwiązanie dla osób pracujących zdalnie. Wykorzystaj też każdą nadarzającą się okazję, np. zbliżające się święta lub Czarny Piątek. Zastanów się, jak możesz przedstawić kolekcję w ciekawy i niekonwencjonalny sposób, aby okazała się one idealnym zakupem, nawet w dobie kryzysu.
Nie ryzykuj utratą wizerunku
Pamiętaj jednak, że odbiorcy na Facebooku nie lubią odbierać komunikatów reklamowych jako „zarabiania na tragedii”. Warto więc solidaryzować się z nimi w trudnym czasie – podkreśl w tekstach reklam faktyczne zalety Twojego produktu, a tam gdzie to możliwe zakomunikuj, jakie korzyści niesie on w trudniejszym dla nas wszystkich czasie.
Jeśli prowadzisz już jakieś kampanie, zweryfikuj ich treść. Część z nich może nie sprawdzać się w dobie kryzysu, inne z pewnością będą wymagały modyfikacji i przedstawienia produktu w nieco inny sposób. Często drobne zmiany w tekście reklamowym lub grafice są w stanie zapewnić znacznie lepsze wyniki. Obserwuj na bieżąco kampanie i optymalizuj lub wyłączaj te reklamy, które nie przynoszą spodziewanych rezultatów.
Facebook sprzedaje na wiele sposobów
Nawet jeśli oferujesz produkty teoretycznie mało dochodowe w czasie lockdownu, np. walizki podróżne, jesteś w stanie wiele zyskać dzięki reklamie facebookowej. Nie musi być to wyłącznie sprzedaż, nawet jeśli zaoferujesz atrakcyjną zniżkę. Postaraj się wnieść realną wartość w życie klienta, oferując mu coś więcej niż tylko kolejny wydatek.
Myśl przyszłościowo – być może nie warto ustawiać teraz wyłącznie kampanii nastawionych na dokonanie zakupu. Facebook oferuje również inne cele reklamowe, które mogą pomóc Ci w zyskaniu sympatii klientów. Wykorzystaj je, aby przybliżyć im nie tylko produkty, ale również samą markę. Pomogą Ci w tym m.in. kampanie nastawione na zasięg, polubienia strony czy rozpoznawalność. Dzięki nim zbudujesz świadomość marki i stojących za nią wartości. Możesz zaoferować klientom ciekawe materiały do przeczytania lub pobrania, zaangażować w określone wydarzenie - dzięki takim działaniom bardziej zapadniesz w pamięć.
Będzie to również dobry sposób, aby w odpowiednim momencie wrócić do klientów w formie remarketingu, przypominając o swojej obecności. Klient widział wcześniejsze reklamy lub był już na Twojej stronie, zatem zna Twoją markę i chętniej dokona zakupu. Jeśli zadbasz o odpowiednią widoczność teraz, za jakiś czas klient szukający walizki pomyśli w pierwszej kolejności o Twojej ofercie.
Dobre praktyki reklamowe w czasie kryzysu
Nie zapominaj także, że sytuacja Twojego potencjalnego klienta zapewne zmieniła się nie mniej niż Twoja. Być może spędza teraz więcej czasu w domu, pracuje zdalnie, próbuje zaadaptować się do nowej rzeczywistości. Nie upatruj w tym straconych nadziei, lecz szanse:
- Dostosuj teksty reklam i grafiki do nowej sytuacji – klient, który poczuje się zaopiekowany ze strony Twojej marki w dobie kryzysu, chętniej skorzysta z oferowanych produktów lub usług.
- Zaadresuj kwestie związane z dostawą – jeśli sprzedawane przez Ciebie produkty wymagają wysyłki, wspomnij o wygodzie tego rozwiązania lub zaoferuj darmowy transport – wśród wielu zakupów online, jakich klienci obecnie dokonują, ten aspekt jest dla nich jednym z najistotniejszych.
- Uruchom reklamy dynamiczne z katalogu produktów – potencjalny klient prawdopodobnie spędza teraz więcej czasu w domu i ma możliwość częstszego przeglądania zarówno sklepów internetowych, jak i mediów społecznościowych, dlatego zwycięskie mogą okazać się działania remarketingowe. Jeśli produkt będzie „chodził” za klientem na Facebooku, o wiele łatwiej będzie mu się skusić na zakup.
- Dostosuj reklamy do różnych urządzeń – do tej pory prym wiodły formaty mobilne, jednak wiele osób pracuje teraz zdalnie i o wiele częściej przegląda Facebooka na komputerze!
Przekuj trudny czas w sukces
W każdym kryzysie liczą się szczególnie zdolności adaptacyjne. Jeśli jednak postanowisz mocno zredukować wydatki związane z reklamą, odetniesz sobie również możliwości interakcji z klientem, zaznajomienia go z marką, wzbudzenia w nim określonych potrzeb.
Zdecydowanie lepszym wyjściem jest zmiana strategii działań reklamowych niż całkowite odejście od nich. Pamiętaj, że to marketing generuje sprzedaż - nie możesz liczyć na zyski, jeśli nie poniesiesz wydatków na reklamę. Wykorzystaj siłę sprzedażową Facebooka, przemyśl strategię dotarcia do klienta, podejdź do kampanii w niekonwencjonalny, wieloetapowy sposób - szybko przekonasz się, jak duże generuje to zwroty z inwestycji. Nawet w dobie kryzysu warto wyjść do potencjalnego klienta i zaoferować mu korzyści, których może w tym samym czasie nie otrzymać od Twojej konkurencji.