Globalne marki przenoszą się do sieci. Jak mniejsze sklepy mogą rywalizować z taką konkurencją?
W dobie koronawirusa wiele marek, które dotychczas prowadziły wyłącznie sprzedaż stacjonarną, przeniosło się do sieci. Część z nich to naprawdę duzi gracze na rynku. Właściciele małych sklepów internetowych stają przed nie lada wyzwaniem – jak walczyć z taką konkurencją? Ważne, aby się wyróżnić i wyjść naprzeciw oczekiwaniom klienta. Oto kilka powodów, dla których kupujący wolą zamawiać w mniejszych firmach.
Profesjonalna obsługa
Klienci bardzo często szukają specjalistów, którzy doradzą im w zakresie zakupu. Może to być doświadczona sprzedawczyni, która ułatwi znalezienie odpowiedniej sukienki na wesele albo właściciel sklepu z elektroniką, który pomoże dobrać słuchawki na wideokonferencję. Osoby prowadzące małe sklepy internetowe górują nad wielkimi markami wiedzą i doświadczeniem. Jak to możliwe? W obsłudze dużych sklepów internetowych zwykle pracują osoby, które danym tematem zajmują się od krótkiego czasu. W przypadku małych firm, ich właściciele są prawdziwymi specjalistami w swojej dziedzinie i właśnie to doceniają klienci.
Indywidualne podejście
Wielkie sklepy internetowe codziennie obsługują tysiące klientów. Nawet bardzo wysoki budżet marketingowy nie pozwoli na indywidualne podejście do klienta, ponieważ nie jest ono wpisane w strategię komunikacyjną ogromnych marek. Inaczej jest w przypadku małych sklepów. Tutaj sprzedawcy mogą mieć bezpośredni kontakt z klientami za pośrednictwem maila, telefonu i na Facebooku. Dzięki temu za ich markami stoją „prawdziwi” ludzie.
Ludzka strona reklamacji i zwrotów
W dużych korporacjach prowadzących sklepy internetowe proces wysyłki, zwrotu i reklamacji jest w pełni zautomatyzowany. Kontakt z firmą możliwy jest jedynie za pośrednictwem biura obsługi, w którym klient jest identyfikowany jedynie po numerze zamówienia. W mniejszym sklepie internetowym cała procedura zyskuje ludzką twarz. Klient może porozmawiać ze sprzedawcą na temat zwrotu czy wymiany towaru. Do tego usługodawca może być bardziej elastyczny i wyjść naprzeciw indywidualnym potrzebom kupującego.
Nie konkuruj ceną i szerokością asortymentu – postaw na wnikliwy opis
Na jakiej podstawie klienci dokonują zakupu w sklepie internetowym? Oceniają produkt po zdjęciach i opisie. Duże sklepy internetowe mają tak szeroki asortyment, że nie opłaca im się pochylać nad każdym produktem z osobna. Dlatego inwestują w podstawowe fotografie i okrojony opis. Inaczej jest w przypadku małych e-sklepów, które mogą sobie pozwolić na efektowne wyeksponowanie towaru. Ważne też, by mniejsi przedsiębiorcy zwrócili uwagę na content na stronie. Teksty muszą być wnikliwe i napisane tak, aby uwzględniały zastosowanie danego przedmiotu w praktyce. Oprócz podania rozmiaru i koloru sportowych butów, warto skupić się nad tym, jak materiały, z których są wykonane, wpływają na komfort osób uprawiających aktywność.
Zainwestuj w dobry marketing
Małe sklepy internetowe nie mają szans konkurować wysokością budżetu na reklamę z dużymi firmami. Nie oznacza to jednak, że nie mogą prowadzić skutecznego marketingu. W przypadku mniejszych firm dobrze prowadzony profil na Facebooku staje się świetną reklamą. Podobnie jest z eksperckim blogiem oraz odpowiednio zredagowanym newsletterem. Dlatego najważniejsze nie jest to, by dużo inwestować w marketing. Istotne, aby robić to skutecznie.