#strefawiedzy 13: Reklama w Internecie – poznaj modele rozliczeń kampanii

Wycena kampanii reklamowej prowadzonej w sieci może przysporzyć nieco trudności. Wszystko dlatego, że w realnym świecie płacimy po prostu za okres wynajmu przestrzeni. W sieci natomiast liczą się przede wszystkim możliwości i efekty. Poznaj modele rozliczeniowe reklamy internetowej. Dowiedz się, co oznaczają skróty CPC, CPM, PPC i CPA.

Jak wyceniana jest kampania reklamowa w Internecie?

Kampanie internetowe rozliczane są na różne sposoby. Zwykle reklamodawca płaci za działania, które dzięki materiałom promocyjnym wykonają lub mają wykonać użytkownicy. Najpopularniejsze są trzy typy rozliczeń. W pierwszym płacimy za liczbę odsłon oraz czas, przez który reklama ma być widoczna. Innym popularnym modelem jest wycena konkretnych akcji wykonanych przez użytkownika, np. kliknięcie w banner, zasubskrybowanie newslettera czy przejście na stronę sklepu. Trzeci typ łączy w sobie cechy obu wcześniej omawianych metod i wyceniany jest zarówno na podstawie liczby odsłon, jak i realnych działań podjętych dzięki reklamie.

Najpopularniejsze modele rozliczeń – to musisz wiedzieć

Do tego, by rozpocząć przygodę z kampanią w Internecie, niezbędne jest poznanie zasad funkcjonowania poszczególnych modeli. Warto też wiedzieć, jak się one nazywają, tym bardziej, że opisują je skróty. Oto one:

  • CPM lub CPT (Cost Per Mille, Cost Per Thousand, pol. koszt za tysiąc) – To jeden z najpopularniejszych modeli rozliczeniowych. Reklamodawca płaci za opublikowanie reklamy w konkretnym miejscu oraz wyświetlanie jej 1000 razy. Co ważne, cena obejmuje wartościowe wyświetlenia – pomijane są w niej bezwartościowe akcje, takie jak na przykład odświeżenie strony przez tego samego użytkownika.
  • CPC lub PPC (Cost Per Click, Pay Per Click, pol. koszt za kliknięcie) – W tym przypadku reklamodawca płaci za realną skuteczność reklamy. Wyceniane jest każde kliknięcie użytkownika w reklamę (albo hasło), którego skutkiem jest przeniesienie na stronę firmy czy sklepu. Tutaj samo wyświetlenie nie skutkuje naliczaniem opłaty. Taki model rozliczeń ma jeszcze jedną zaletę – pozwala monitorować skuteczność reklamy. Wycena polega na wykupieniu konkretnej liczby kliknięć lub zapłaceniu za ilość kliknięć użytkowników, które zostaną wykonane podczas całego okresu trwania kampanii.
  • CPA (Cost Per Action, pol. koszt na akcję) – To metoda, w której płaci się za wyniki, a odpowiedzialność za skuteczność reklamy bierze na siebie jej wydawca. Tutaj reklamodawca płaci za realne efekty, takie jak na przykład: sprzedaż towaru, zasubskrybowanie newslettera czy wypełnienie ankiety. Warto wiedzieć, że reklama CPA ma kilka podtypów. Są to:
    • CPL (Cost Per Lead pol. koszt za lead sprzedażowy) – Tu płaci się za realne zainteresowanie użytkownika zakupem, które określa reklamodawca. Może ono polegać na przykład na: założeniu konta w sklepie, wypełnieniu formularza, zasubskrybowaniu newslettera.
    • CPE (Cost Per Engagement, pol. koszt za zaangażowanie) – Reklamodawca płaci za działania użytkowników, którzy w określony sposób zaangażowali się w reklamę (np. zagrali w grę, którą zawiera reklama).
    • CPO (Cost Per Order, pol. koszt za zamówienie) – Koszt reklamy zależny jest od liczby realnych zamówień, które zostały dzięki niej zrealizowane.

Inne modele rozliczeń, z którymi możesz spotkać się w sieci

Warto jeszcze wspomnieć o modelach rozliczeń, które cieszą się nieco mniejsza popularnością. Są to:

  • CPV (Cost Per Visitor, pol. koszt za odwiedzającego) – Reklama wyceniana jest w zależności od liczby osób, które zostaną dzięki niej przekierowane na stronę reklamodawcy.
  • CPV (Cost Per View, pol. koszt za odsłonę) – Tutaj reklamodawca płaci za każde wyświetlanie reklamy. Ten model sprawdza się zwłaszcza w przypadku pop-upów czy reklam typu interstitial (otwieranych w osobnym okienku przeglądarki).
  • CPD (Cost Per Day, pol. koszt na dzień) – Reklama wyceniana jest w zależności od długości emisji.
  • CPC lub CPCon (Cost Per Conversion) – To całkowity koszt, który trzeba zapłacić za pozyskanie klienta. To, co uznamy za pożądaną konwersję, ustalane jest pomiędzy wydawcą a reklamodawcą.

Reklama internetowa i jej rozliczanie to bardzo szerokie zagadnienia. Powyższy opis to jedynie podstawy tego, co warto wiedzieć, zaczynając zgłębianie tematu. Warto podkreślić, że do tego, by reklama była skuteczna, potrzebne są duża wiedza i doświadczenie. Nieumiejętne inwestowanie sprawia, że podejmowane działania są nieskuteczne. Natomiast dobrze opracowana kampania zwraca się wielokrotnie.