#facebookoweABC: Sprawdź jak zorganizować konkurs na Facebooku

Prowadzisz butik odzieżowy, masz fanpage na Facebooku i chcesz zaangażować swoją społeczność? Zorganizuj konkurs! To świetny sposób na poszerzenie grona odbiorców oraz zebranie komentarzy, udostępnień i reakcji pod postem konkursowym. Kobiety, które są Twoimi odbiorcami, z reguły bardzo chętnie biorą udział w tego typu zabawach. Tylko pamiętaj, aby przeprowadzić go zgodnie z regulaminem Facebooka oraz polskim prawem! W przeciwnym razie mogą Cię spotkać nieprzyjemne konsekwencje zarówno finansowe, jak i ze strony samego Facebooka. Lepiej tego uniknąć, prawda? :) 

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak poprawnie przeprowadzić konkurs na Facebooku: 

1. Konkurs vs loteria

Pierwszą i jedną z najważniejszych kwestii, na które musisz zwrócić uwagę, to forma, w jakiej chcesz zaangażować swoich odbiorców. Istnieje bowiem bardzo duża różnica pomiędzy loterią a konkursem – o czym wie niestety niewielu administratorów stron. Po przeczytaniu tego tekstu z pewnością nie będziesz należeć do tego niechlubnego grona :)

Czym właściwie różni się konkurs od loterii? Przede wszystkim sposobem wyłonienia zwycięzcy.

W przypadku loterii wyboru laureata dokonuje się poprzez losowanie. W konkursie zawsze są jakieś kryteria, pod kątem których komisja konkursowa wyłania zwycięzcę. Kryterium może być kreatywność, pomysłowość lub poprawność wykonania zadania konkursowego.

WNIOSEK: NIE LOSUJ ZWYCIĘZCY, oceniaj wykonanie zadania konkursowego według wcześniej ustalonych kryteriów

2. Regulamin konkursu:

Pamiętaj, aby do każdego konkursu, który organizujesz, był przygotowany i ogólnodostępny regulamin. Możesz umieścić go w notatce na fanpage lub na swojej stronie internetowej.

Ok, ale jak napisać taki regulamin? To nic skomplikowanego :) 

Najważniejsze jest, aby umieścić w nim kilka niezbędnych informacji, m.in.:

  • kto jest organizatorem konkursu i sponsorem nagród
  • jakie są wymagania techniczne, żeby wziąć udział w konkursie (np. posiadanie aktywnego konta na portalu społecznościowym, na którym organizujesz konkurs, dostęp do internetu)
  • wyłączenie portalu społecznościowego z odpowiedzialności za konkurs
  • informacje o konkursie: nazwa, czas przyjmowania zgłoszeń, termin i sposób ogłoszenia wyników
  • zadanie konkursowe: co muszą zrobić uczestnicy, aby wziąć udział (może to być odpowiedź na pytanie, wymyślenie hasła reklamowego, itp.) – ważne,
  • by zaznaczyć w regulaminie, że uczestnicy nie mogą przesyłać zgłoszeń, do których nie mają praw autorskich
  • jakie są kryteria oceny i w jaki sposób zostaną wyłonieni laureaci (np. pomysłowość lub kreatywność)
  • ilość i rodzaj nagród oraz ich wartość
  • informacja o odprowadzaniu podatków
  • procedura reklamacyjna
  • zgody na przetwarzanie danych osobowych

3. Zgodność z regulaminem Facebooka

Pamiętaj również, że prowadzenie Fanpage na Facebooku obliguje Cię do przestrzegania regulaminu portalu. (Tak, Facebook również ma swój regulamin!)

Wśród jego zapisów znajdziesz również zasady dotyczące organizacji konkursów. Są to m.in.: 

  • zakaz używania funkcji takich jak: polubienia, udostępnienia, oznaczanie znajomych jako warunek konkursu. Jeśli chcesz połączyć konkurs z tego typu aktywnościami, sugerujmy w treści posta napisać: „będzie nam miło jeśli polubisz ten post, nasz fanpage lub zaprosisz znajomych do zabawy”
  • konkurs musi mieć ogólnodostępny regulamin (wiesz już jak go napisać :) )
  • konkurs musi być zgodny z przepisami prawa
  • konkurs musi zawierać informację, że Facebook jest całkowicie zwolniony z odpowiedzialności za konkurs

4. Podatek od nagród 

Równie ważną kwestią, którą musisz uwzględnić podczas planowania konkursu dla swoich fanów jest odprowadzenie podatku od nagród. Obowiązek ten leży po stronie podmiotu, który wydaje nagrodę. Podatek należy odprowadzić do odpowiedniego dla zwycięzcy Urzędu Skarbowego (pamiętaj więc, aby pobrać odpowiednie dane od laureata).

Jeśli masz wątpliwości, w jaki sposób odprowadzić podatek, to skonsultuj te kwestie z księgową :)

Cały proces, na pierwszy rzut oka wydaje się dość skomplikowany. Stosując się do powyższych wytycznych, unikniesz nieprzyjemnych konsekwencji, jak również wzbudzisz większe zaufanie wśród swoich odbiorców :) Z pewnością, jeśli przeprowadzisz pierwszy konkurs zgodny ze wszystkimi zasadami, później będzie już tylko łatwiej :) A jeśli nadal masz nie jesteś pewien, jak zorganizować taką zabawę – skontaktuj się z nami! Chętnie Ci pomożemy :)