Czym jest język korzyści? Jak go używać?
Język korzyści to sformułowanie, które w ostatnich latach cieszy się ogromną popularnością. Nic dziwnego, content to potężne narzędzie marketingowe, które wpływa na sprzedaż. Jesteś ciekawy, jak budować narrację, by wpłynąć na klientów? Oto kilka podstawowych zasad, dotyczących tego, jak mówić atrakcyjnie i skutecznie.
Czym jest język korzyści? W dużym uproszczeniu jest to opowiadanie o świecie w sposób atrakcyjny dla odbiorcy. Produkt można opisać biorąc pod uwagę jego aspekty techniczne, takie jak kolor, wygląd czy zastosowanie. Można także zadbać o to, by konsument wiedział, co zyska, kupując i używając danego przedmiotu – to właśnie język korzyści. Zamiast cech, opisujemy zysk, który płynie z ich posiadania lub wykorzystania.
Jak mówić językiem korzyści?
Kluczem do zbudowania skutecznej narracji jest poznanie klienta – a zwłaszcza tego, czego potrzebuje i o czym marzy. Właśnie dlatego produkty oraz ich opisy powinny być adresowane do konkretnej grupy odbiorców. Zupełnie inne oczekiwania wobec smartfona ma nastolatka, biznesmen i emeryt. Trzeba pamiętać o tym, że język korzyści oddziałuje przede wszystkim na emocje. Ważne przy tym, by robił to subtelnie. Nachalne wychwalanie zalet czy pisanie w samych superlatywach o produkcie jest sztuczne i budzi w czytelniku niechęć.
Znajdź cechy, przekształć je w zalety i opisz je w formie korzyści
Mówienie językiem korzyści tylko z pozoru jest łatwe. Tak naprawdę wymaga wnikliwej analizy. Za przykład weźmy damskie czółenka do biznesowych stylizacji. Zwykły produkt, jakiego pełno na sklepowych półkach.
- Ich cechy to: kolor – czarny, obcas – średniej wysokości słupek, materiał – naturalna skóra, fason – klasyczny.
- Ich zalety to: uniwersalność, wygoda, staranne wykonanie, wysokiej jakości naturalne materiały.
Teraz przejdźmy do języka korzyści. Atrakcyjny opis może brzmieć w następujący sposób:
Klasyczne czółenka, które znajdą stałe miejsce w Twoich stylizacjach. Dzięki uniwersalnemu fasonowi i kolorystyce będziesz mogła nosić je do każdego zestawienia. Średniej wysokości obcas typu słupek sprawia, że buty będą naprawdę wygodne – będziesz czuła się w nich komfortowo nawet po wielu godzinach chodzenia. Para wykonana jest z duża starannością, z naturalnej skóry. To materiał, który dostosuje się do Twoich stóp i zapewni im długotrwały komfort.
Kilka praktycznych rad, jak stosować język korzyści:
- Usuń z tekstu wszelkie wady i określenia o wydźwięku negatywnym
- Opowiadaj o czymś tak, by było to naprawdę atrakcyjne
- Unikaj zbyt wielu epitetów i mówienia w przesadnych superlatywach (najpiękniejsze, najwygodniejsze)
- Nie składaj obietnic bez pokrycia
- Mów tak, jak do dobrego znajomego
- Używaj języka ogólnego – unikaj potocznych oraz zbyt skomplikowanych wyrazów
- Bądź prawdomówny
- Korzystaj z języka wartości
- Zalety przekształcaj w obietnice