Promowanie postów czy reklama za pomocą menadżera reklam?
Prowadząc fanpage na Facebooku, z pewnością zauważyłeś, że pod każdym postem umieszczony jest przycisk „promuj post”. Sam Facebook wyświetla również kuszące komunikaty „Twój post budzi większe zaangażowanie niż 90% postów na tej stronie. Promuj ten post…”.
Być może sam spróbowałeś kiedyś tego typu promocji i rzeczywiście, okazało się, że dotarłeś do bardzo szerokiego grona odbiorców, a pod postem zebrała się imponująca ilość reakcji i komentarzy. Wydaje się to bardzo łatwym i przyjaznym rozwiązaniem. Pamiętaj jednak o jednej kluczowej zasadzie: „lajki” pod postem nie sprzedają.
Oczywiście, wszelkiego rodzaju zaangażowanie odbiorców korzystnie wpływa na wizerunek Twojej marki. Dzięki niemu masz szansę dotrzeć do szerszego grona odbiorców, ale zwrot z tego typu wydatków na reklamę zazwyczaj jest niewielki. Dlaczego? Otóż przede wszystkim posty opublikowane na fanpage'u mają bardziej ograniczone możliwości, dotyczące m.in. dobrania grupy odbiorców czy też brak przycisku „Call to action”. O pełnych możliwościach, jakie daje Menedżer reklam dowiesz się w dalszej części artykułu.
Czy promowanie postów jest złe?
I tak i nie :) Wszystko zależy od celu, jaki chcesz osiągnąć za pomocą danego posta. Tego typu promocja nastawiona jest zazwyczaj na dotarcie do jak największego grona odbiorców oraz zebranie jak największej liczby reakcji i komentarzy pod postem. Istnieją teorie, że z czasem Facebook ucina zasięgi postów, aby wymusić na administratorach działania reklamowe – każdemu zależy przecież na tym, aby jego posty docierały do jak największej liczby odbiorców. Dla Facebooka liczy się również zaangażowanie społeczności: posty z dużą ilością reakcji i komentarzy cechuje wyższa liczba wyświetleń. Wobec tego wydawałoby się, że przycisk „promuj post” jest idealnym rozwiązaniem. Rzeczywiście czasami tak jest.
Pamiętaj jednak, aby powstrzymać się przed kliknięciem przycisku „promuj post” zaraz po publikacji posta. Dlaczego? W momencie uruchomienia promocji, promowany wpis będzie docierał również do Twoich fanów, do których, w sporej części, i tak dotarłbyś organicznie. Odczekaj zatem minimum kilka godzin przed włączeniem takiej promocji. Pozwól algorytmom bezpłatnie dotrzeć do użytkowników, zebrać reakcje i komentarze, które zwiększą zasięg organiczny. Dopiero później włącz promocję. Dzięki takiemu zabiegowi, jeszcze bardziej zwiększysz zasięg promowanego posta. W przeciwnym razie, Facebook dotrze do Twoich fanów za pomocą promocji, a więc spadnie też zasięg organiczny.
Pamiętaj zatem o trzech ważnych zasadach:
- promuj tylko te posty, z którymi chcesz dotrzeć do jak największej liczby odbiorców – tylko ważne komunikaty
- LAJKI NIE SPRZEDAJĄ
- przed włączeniem promocji, odczekaj kilka godzin – do jednego dnia
Zazwyczaj promowanie postów z poziomu strony przynosi satysfakcjonujące efekty, a ustawienie takiej reklamy jest dość szybkie i łatwe – nawet dla początkujących. A co jeśli powiem Ci, że za tą samą kwotę możesz uzyskać jeszcze lepsze wyniki zaangażowania Twoich odbiorców?
Menedżer reklam – więcej opcji targetowania i przyciski „Call to action”
Zdecydowanie bardziej skutecznym narzędziem, które pomoże Ci osiągnąć cel postów, jest Menedżer reklam.
Panel reklamowy daje nam do wyboru aż 11 celów reklamowych. Ten etap ustawienia reklamy jest niezwykle istotny. Dzięki temu, że wskażemy algorytmom, na jakiej aktywności odbiorców nam najbardziej zależy, nasze posty dotrą do osób, które z dużym prawdopodobieństwem zrealizują nasz cel.
Jeśli zatem chcemy, aby nasz post zebrał jak największe zaangażowanie, musimy wybrać cel „Aktywność”. Tu również Facebook daje wybór: czy chcesz zwiększyć aktywność dotycząca posta, ilość polubień strony czy może liczbę reakcji na zaproszenie na wydarzenie. UWAGA: taka reklama nie przyniesie spektakularnych wyników sprzedażowych czy też bardzo dużej liczby wejść na stronę. Do tego służą inne cele reklamowe :)
Dzięki wybraniu odpowiedniego celu, algorytmy będą docierały do osób, które z największym prawdopodobieństwem go zrealizują.
Kolejne kroki ustawień będą wymagały od Ciebie sprecyzowania grupy odbiorców. Możesz wybrać dane demograficzne takie jak: płeć, wiek, lokalizacja czy to, jak wskazać zainteresowania swoich odbiorców.
Innym rozwiązaniem są tzw. niestandardowe grupy odbiorców (np. osoby podobne do tych, które lubią Twój fanpage lub osoby podobne do tych, które zareagowały na Twoje posty).
Ciekawą opcją jest również wykluczenie z grupy odbiorców osób, które już polubiły Twój fanpage. Dzięki takiemu zabiegowi, Twój post bezpłatnie dotrze do osób, które już lubią Twój post (o ile zostanie on opublikowany na fanpage'u), a z reklamą dotrzesz do nowych odbiorców.
Kolejnym krokiem jest wybór kreacji reklamowej, czyli posta, który ma zebrać jak największą aktywność. W tym przypadku masz dwie możliwości:
- utworzenie nowego posta
- promowanie posta, który już został opublikowany na Twoim fanpage'u
Każda z tych opcji ma swoje wady i zalety. W przypadku utworzenia nowego posta, masz możliwość dodania do posta przycisku CTA (takich jak „kup teraz”, „wyślij wiadomość”, „więcej informacji” czy „sprawdź cenę”). Pod takim przyciskiem możesz wstawić link kierujący do Twojej witryny. Co więcej, post z takim przyciskiem możesz również „osadzić” na swoim fanpage'u!
UWAGA: odradzamy w tym przypadku wybór przycisku „wyślij wiadomość”. Jak widziałeś na screenie powyżej, panel umożliwia nam wybór osobnego celu ukierunkowanego na zapytania klientów na Messengerze :)
Niestety, podczas tworzenia reklamy przez Menadżera reklam, nie masz możliwości promowania posta z galerią lub albumem zdjęć. Jak zatem promować tego typu posty? Podobnie jak w powyższym przypadku, wybierz cel reklamowy „aktywność dotycząca posta”. Wybierz grupę odbiorców i przejdź do etapu tworzenia reklamy. Aby włączyć promowanie posta, który już został opublikowany na Twoim Fanpage, kliknij opcję „użyj istniejącego posta” oraz wybierz post, który chcesz promować lub wprowadź jego identyfikator (identyfikator znajdziesz w menedżerze firmy w zakładce „posty strony”).
Jeśli jesteś osobą początkującą, z pewnością taki proces wyda Ci się skomplikowany. Podczas tworzenia kampanii reklamowej istnieje wiele czynników, które mają wpływ na jej skuteczność. Warto zatem wiedzieć, jak taka reklama działa, aby móc zweryfikować wyniki. Jednak aby nie „przepalać budżetu” i mieć pewność, że reklamy są skonfigurowane poprawnie, warto tę część oddać zaufanej agencji reklamowej :)