Jak komunikować się z klientami sklepu internetowego?

Dobry kontakt z klientami jest podstawą handlu. Pozytywne relacje na linii sprzedawca - usługobiorca pozwalają zwiększyć sprzedaż. Tego aspektu nie można lekceważyć także w przypadku wirtualnej sprzedaży. Wykorzystaj możliwości komunikacji i zadbaj o rozwój swojej działalności.

Bądź po telefonem

Pamiętaj, aby na stronie sklepu internetowego zamieścić numer telefonu, pod którym będą mogli kontaktować się z Tobą klienci. Najlepiej, aby znajdował się on w widocznym miejscu strony głównej i/lub w zakładce „Kontakt”. Warto zamieścić tam także informacje o tam, w jakich dniach i godzinach sprzedawca pozostaje do dyspozycji swoich klientów. Dobrym pomysłem na poprawienie relacji z usługobiorcami może być wykorzystanie SMS-ów. Warto przypominać klientom o swojej działalności, wysyłając do nich za pomocą specjalnego oprogramowania wiadomości z nową ofertą lub promocjami.

Infolinia – coś dla średnich i dużych firm

Tak jak małe firmy mogą pozwolić sobie na podanie na stronie www jednego numeru kontaktowego, tak większe przedsiębiorstwa powinny zadbać o infolinię. Najlepiej, aby była ona bezpłatna lub stawki połączenia z jej numerem były obniżone. Uruchomienie takiego rozwiązania to ogromny komfort dla klientów, trzeba jednak pamiętać, że równocześnie wiąże się z podwyższeniem kosztów, które trzeba przeznaczyć na zakup sprzętu i wypłaty dla pracowników.

Rozmawiaj na Skype

Spotkania na żywo z klientem w pewnym stopniu jest w stanie zastąpić komunikacja na Skype. Jeśli sprzedawcy naprawdę zależy na usługobiorcach, może zobaczyć się z nimi twarzą w twarz. Osobisty kontakt, w którym można nie tylko usłyszeć, ale i zobaczyć klientów wzmacnia pozytywne relacje. Numer Skype warto zamieścić na stronie www. Najlepiej, aby został on opatrzony dopiskiem z godzinami, w których konsultant jest dostępny.

Odpisuj na maile

Mailing to jedna z najtańszych form reklamy. Profesjonalne platformy mailingowe pozwalają na wysłanie jednej wiadomości nawet do tysiąca klientów. Dzięki temu możesz pozostawać ze swoimi usługobiorcami w stałym kontakcie, przekazując im regularnie newsletter lub przesyłając okresowo informacje na temat okazji i wyprzedaży. Nowoczesne oprogramowanie pozwala także na kontrolowanie efektów podejmowanych działań, np. sprawdzenie ilu odbiorców zapoznało się z wiadomością, a ilu przeniosło ją do SPAM-u. Pamiętaj także o tym, aby odpisywać na zapytania pojawiające się w skrzynce mailowej. Najlepiej, zrobić to w ciągu 24 godzin.

Wykorzystaj formularz kontaktowy

Sklep internetowy nie może funkcjonować bez formularza kontaktowego. Najważniejsze, aby był on zamieszczony w miejscu łatwym do znalezienia przez klienta. Jego budowa powinna być prosta – zbyt wiele okienek może zniechęcić do kontaktu. Pamiętaj przy tym, aby regularnie odpowiadać na zapytania klientów.

Bądź dostępny na czacie

Dobrym pomysłem na usprawnienie kontakt z klientami może być zamieszczenie na stronie e-sklepu czatu. Dzięki niemu, w czasie rzeczywistym, usługobiorcy będą mogli zadawać sprzedawcy pytania. Okienko czatu nie musi wyświetlać się na stronie przez całą dobę – może być dostępne jedynie w wybranych godzinach. Pamiętaj jednak, aby w tym czasie zawsze ktoś obsługiwał rozmowy z klientami.

Wykorzystaj potencjał mediów społecznościowych

Media społecznościowe to jeden z najskuteczniejszych kanałów komunikacji z klientami. Co więcej, metoda ta jest tania i ma bardzo szerokie grono odbiorców. Staraj się zamieszczać na swoich profilach informacje o własnej firmie, okazjach i promocjach, a także skłaniaj klientów do czynnego brania udziału w życiu firmy, np. poprzez ogłaszanie konkursów czy zachęcanie do dzielenia się opiniami. Pamiętaj, im więcej kanałów komunikacji wykorzystasz tym lepiej. Ważne jednak, aby żaden z nich nie został zaniedbany, ponieważ bardzo łatwo możesz stracić już pozyskane zainteresowanie.