Nowoczesne meta description. Jak pisać je dobrze?

Strona dobrze przygotowana pod SEO powinna mieć zoptymalizowany nagłówek, śródtytuły, linkowanie wewnętrzne i frazy kluczowe. W branży e-commerce to kluczowa kwestia, która ma gigantyczny wpływ na pozycję e-sklepu w Google. Można jednak zrobić coś jeszcze, by poprawić widoczność Twojej witryny w wyszukiwarce – tym czymś jest odpowiedni meta description. Czym jest meta description? Dlaczego warto go przygotować? Jak tworzyć meta description tak, by był skuteczny? Wszystkiego dowiesz się z niniejszego artykułu.

Co to jest meta description?

Meta description jest jednym z meta tagów strony. To krótki opis zawartości witryny, widoczny w wynikach wyszukiwania Google. Opis ten wyświetla się także wtedy, gdy udostępniasz w mediach społecznościowych link do strony. W wyszukiwarce Google zazwyczaj wyświetla się ok. 140-160 znaków opisu (dwie linijki tekstu). Gdy opis jest dłuższy, wyszukiwarka urywa go i zastępuje dalszy ciąg wielokropkiem. Jeśli opis nie został zamieszczony, Google samo wyświetli fragment treści strony, który będzie odpowiadał wynikom wyszukiwania.


Przeczytaj również: Jak wykorzystać Google Ads w e-commerce?


Dlaczego warto zadbać o odpowiedni meta description w e-commerce?

Niegdyś meta description miał ogromny wpływ na pozycjonowanie strony. W tagach meta umieszczało się nie tylko tytuł i opis, ale również zestaw fraz kluczowych opisujących witrynę. Dziś Google nie traktuje ich jako elementy znaczące dla systemu rankingowego. Czy wobec tego nie trzeba się nimi przejmować? Nic bardziej mylnego! To szansa na to, by przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta. Unikalny, atrakcyjny opis może zachęcić do kliknięcia i zwiększyć wskaźnik CTR (ang. Click Through Rate), który z kolei ma już wpływ na pozycję strony w Google.

Jak stworzyć skuteczny meta description? Praktyczne wskazówki

Jak powinien być skonstruowany idealny meta description? By stworzyć opis witryny, który będzie atrakcyjny, unikalny i skuteczny, warto zastosować się do kilku wskazówek.

1. Długość opisu
Choć teoretycznie nie ma limitu dotyczącego długości meta description, ze względu na ograniczenia wyszukiwarki wyświetli się maksymalnie 155-160 znaków. Na urządzeniach mobilnych z kolei mieści się tylko ok. 120 znaków. Dlatego najlepiej kluczowe informacje umieszczać na samym początku opisu i ograniczyć go do 160 znaków ze spacjami.

2. Tytuł (meta title)
Nie sposób nie wspomnieć przy opisie strony o meta tagu title. Jest on równie istotny! Warto zadbać o to, by opis był jego rozwinięciem o dodatkowe informacje. Dzięki temu powstaje spójny wizerunek strony.

3. Frazy kluczowe
Zarówno w meta description, jak i title, powinny znaleźć się frazy kluczowe. Dzięki nim rośnie szansa, że użytkownik wejdzie na stronę – są dla niego wskazówką, że to właśnie tu znajdzie odpowiedź na swoje zapytanie. Lepiej jednak nie wypisywać ich na siłę zbyt wielu.

4. CTA (ang. Call To Action)
Call to action, czyli wezwanie do działania, powinno się znaleźć w każdym meta description.  To fraza, która ma na celu zachęcenie użytkownika do wykonania ruchu – kliknięcia, zarejestrowania się czy zakupu. Niech wskaże konkretne działanie, które ma zostać przezeń podjęte. Może brzmieć zarówno prosto i konkretnie (np. „Kup teraz”), jak i nieco subtelniej (np. „Zainspiruj się i skomponuj własny zestaw”).

5. Power words
Power words w meta description działają jak magnes na klientów. To słowa, które niosą ze sobą jakąś obietnicę, oddziałując na emocje i zmysły użytkowników („darmowy”, „promocja”, „najmodniejszy”, „ostatnia szansa”, „najnowszy” itp.). Używanie ich znacząco zwiększa wskaźnik CTR.

6. Unikatowa wartość
Dobrze jest zamieścić w meta description informację o tym, co wyróżnia daną stronę na tle konkurencji. Może to być zdanie typu „Dostępne w nietypowych rozmiarach”. Co ważne – musi to być zgodne z prawdą! 


Może Cię zainteresować: Linkowanie wewnętrzne – to proste! Buduj sieć hiperlinków i wzmacniaj pozycjonowanie


Skuteczne meta description – kilka rad na koniec

Warto na koniec pamiętać o tym, że każde meta description powinno być unikalne – nie należy powtarzać tych samych opisów na każdej podstronie. Ponadto trzeba dbać o to, by był zgodny z prawdą – jeśli użytkownik, zniechęcony brakiem poszukiwanych informacji, opuści witrynę, zwiększa się tzw. Bounce Rate, czyli współczynnik odbicia, który ma negatywne znaczenie dla rankingu Google. Użycie języka korzyści i informowanie o tym, co znajduje się na stronie, przyciągnie uwagę klientów. Dobrze jest przygotować zoptymalizowane meta description przynajmniej na najważniejsze podstrony. Podjęty wysiłek się opłaci – choć meta description nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję sklepu w Google, użytkownicy chętniej będą odwiedzać witrynę, co powinno przełożyć się na większą liczbę transakcji.