Linki wewnętrzne – jak robić to dobrze?

Linkowanie wewnętrzne to jedna z ważniejszych strategii wchodzących w zakres SEO, która pomoże Ci w skutecznym pozycjonowaniu – zwiększy ranking witryny i poprawi UX strony. Dowiedz się, dlaczego warto postarać się o zoptymalizowaną strukturę linkowań wewnętrznych i jak linkować, by osiągnąć dobre wyniki!

Czym są linki wewnętrzne?

Linki wewnętrzne (ang. internal links) to odnośniki, które prowadzą do innych podstron witryny internetowej. Umieszcza się je w menu głównym, menu bocznym, stopce, menu okruszkowym, a także w treści strony – w taki sposób, by były łatwo dostępne dla odbiorców oraz robotów indeksujących. Mają duży wpływ na szybkość indeksowania strony przez roboty Google. Są również ważnym czynnikiem rankingowym dla Google – jeśli do danej podstrony prowadzi spora liczba odnośników, jest to sygnał dla algorytmów wyszukiwarki, że znajdują się na niej istotne i wartościowe dla użytkowników informacje.

Linki wewnętrzne – postaw na odpowiednią strukturę

By internal linking skutecznie działał na korzyść Twojego sklepu internetowego, warto dobrze zaplanować rozmieszczenie odnośników w witrynie. Istotne jest, by było logiczne, przydatne z punktu widzenia użytkownika, a także brało pod uwagę SEO.

Linkowanie site-wide

Linki site-wide to hiperłącza znajdujące się na każdej podstronie, prowadzące do najważniejszych miejsc na stronie – kategorii głównych, strony głównej, koszyka, logowania czy zakładki „kontakt”. Warto umieścić je tam, gdzie będą najbardziej użyteczne z punktu widzenia użytkowników, np. w menu głównym, bocznym lub stopce. Jeśli sklep ma wiele kategorii, warto stworzyć mapę strony, która będzie zawierała linki wewnętrzne do nich.

przykład: menu główne butiku Candytm.pl, które widoczne jest na każdej podstronie

Silosy tematyczne

Praktyka ta polega na tematycznym grupowaniu treści na stronie i łączeniu ich za pomocą odnośników. Witrynę można sobie wyobrazić jako główny silos, w którym mieszczą się mniejsze kontenery tematyczne, czyli kategorie. W nich z kolei znajdują się jeszcze mniejsze, czyli podkategorie. Silosy pomagają robotom Google zrozumieć strukturę treści w witrynie, dzięki czemu nie tylko jest ona szybciej indeksowana, ale również otrzymuje wyższy ranking SERP, gdyż właściwa architektura strony buduje jej autorytet w Google.

Linkowanie śródtekstowe

W sklepie internetowym linkowanie wewnętrzne to przede wszystkim kategorie i podkategorie produktów, do których odnośniki znajdują się w menu, opisach kategorii, a także wpisach na blogu (jeśli blog jest). Linkowanie wewnętrzne w treści witryny prowadzimy według struktury silosów tematycznych. Dla przykładu – głównym silosem jest strona główna sklepu. W nim mieszczą się silosy-kategorie produktów, a w nich silosy-podkategorie. W praktyce agencji Medializer sprawdza się podejście linkowań po drzewku kategorii wewnątrz silosów – od strony głównej, przez kategorię, do jej podkategorii, ale nie pomiędzy silosami kategorii. Jeśli jest to logicznie uzasadnione, można oczywiście wykroczyć poza linkowania wewnątrz silosu – np. zalinkować wpis do bloga (który jest osobnym silosem tematycznym), jeśli dotyczy produktu.

przykład: menu podkategorii w butiku Maloma.pl

Linki wewnętrzne – dobre praktyki

  • Anchor text, czyli klikalna treść linku powinna zawierać frazę dotyczącą contentu, do którego prowadzi odnośnik (np. tytuł artykułu lub fraza kluczowa long tail dopasowana do kategorii) – takie działania poprawiają skuteczność SEO;
  • Zasada trzech kliknięć – liczba kliknięć prowadzących do strony głównej do docelowej podstrony nie powinna przekraczać 3;
  • Eliminowanie sierot (ang. orphan pages), czyli podstron, do których nie prowadzi żaden odnośnik – ich obecność obniża ranking strony w Google i utrudnia indeksowanie witryny.

To tylko pigułka podstawowych informacji o linkowaniu wewnętrznym. W agencji Medializer z przyjemnością pomożemy Ci stworzyć optymalną strukturę odnośników w Twoim sklepie internetowym – skontaktuj się z nami!