Opisy produktów w sklepie internetowym – to musisz wiedzieć

Ile produktów liczy magazyn w Twoim sklepie internetowym? Sto, dwieście, a może kilka tysięcy? Bez względu na to, jak duży e-commerce prowadzisz, z pewnością stykasz się z koniecznością tworzenia opisów produktów. Dla wielu sprzedawców jest to proces czasochłonny i wymagający. Czy zawsze musi tak być? Niekoniecznie. Warto jednak poświęcić opisom więcej uwagi, by były jak najbardziej przyjazne użytkownikom oraz skuteczne w budowaniu spójnej strategii marketingowej. Oto krótki poradnik, w którym zdradzamy know-how tworzenia skutecznych opisów produktów w sklepie internetowym.

Czy produkty w sklepie internetowym muszą mieć opisy?

To pytanie zadaje sobie wielu sprzedawców. Wiemy o tym, bo często pojawia się na w naszych rozmowach z Klientami. Odpowiedź jest prosta – tak, produkty w sklepie internetowym powinny mieć opisy. Dlaczego? Przede wszystkim zwiększają one zaufanie klientów do produktów, które chcą kupić. Nie wszystkie istotne informacje można przekazać za pomocą zdjęcia. Weźmy przykład branży odzieżowej – w opisie można zawrzeć informacje o tym, jaki materiał jest w dotyku, jak wygląda wykończenie czy jak dany model wypada rozmiarowo. Można także podpowiedzieć, w jakich stylizacjach produkt sprawdzi się najlepiej. Co więcej, dobrze przygotowane opisy mogą poprawić widoczność produktów w Google, a także są kluczowe do skutecznych kampanii reklamowych w social mediach (często opis produktu jest konieczny do tego, by mógł on zostać dodany do kampanii).


Zobacz też: Content marketing – tu ważna jest unikalność


Jak długie powinny być opisy produktów w sklepie internetowym?

Opisy produktów nie muszą być długie. Choć teksty SEO często mają kilka tysięcy znaków, opisy produktów rządzą się innymi prawami – są tworzone dla towarów dostępnych w sklepie przez określony, zwykle krótki czas. Dlatego ich optymalna długość to 200 – 400 znaków – to wystarczy, by przekazać kluczowe informacje i zainteresować klienta. Jeśli jednak masz w ofercie bestsellery, które są dostępne przez dłuższy czas, warto stworzyć dłuższe opisy zoptymalizowane pod SEO.

Jakie informacje zawrzeć w opisie produktu?

Zakupy online różnią się od tych stacjonarnych – klient nie może dotknąć ani przymierzyć produktu. Tekst powinien więc opisywać to, czego nie da się zobaczyć na zdjęciu. Aby opisy były spójne i czytelne, warto stosować ustalony schemat ich budowy, na który składają się kolejno takie elementy, jak:

  • Nazwa produktu – Powinna być precyzyjna. Ponadto warto dodać do niej przymiotnik charakteryzujący przedmiot - to pomaga w identyfikacji towaru i zwiększa widoczność w reklamach.
  • Cechy szczególne – Kolor, wzór, materiał, rozmiarówka.
  • Zastosowanie – Tu warto odpowiedzieć sobie na pytanie: „w jakich sytuacjach produkt sprawdzi się najlepiej?”.
  • Korzyści – Tradycyjny opis to za mało. Warto nadać mu bardziej perswazyjny charter, dodając informacje o tym, co klient zyska, po jego zakupie/zastosowaniu.

W jakim stylu pisać opisy produktów? To zależy od specyfiki Twojego sklepu. Jeśli stosujesz oficjalny ton w komunikacji, trzymaj się poprawnej polszczyzny. Nie przesadzaj jednak z formalnością – dobrze, aby opis brzmiał naturalnie, jak rozmowa z dalszym znajomym.

Jak napisać opisy produktów za pomocą sztucznej inteligencji? Czy warto?

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje branżę content marketingu – także w e-commerce. Wielu sprzedawców zastanawia się, czy AI może pomóc w tworzeniu opisów produktów. Odpowiedź? Tak, ale ma poważne ograniczenia. AI może być świetnym wsparciem w tworzeniu opisów, ale warto pamiętać, że narzędzia te analizują głównie zdjęcia, a nie faktyczne cechy produktu. Nie opiszą tego, czego nie widać – np. czy materiał sukienki jest elastyczny, czy się gniecie, czy model ma wszyty kryty zamek lub jakie są guziki. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie samodzielne tworzenie opisów. Jeśli jednak chcesz skorzystać z pomocy ChataGPT, dobrą opcją będzie połączenie AI z pracą człowieka – sztuczna inteligencja może wygenerować bazowy opis, który warto poprawić i wzbogacić o kluczowe detale.

Podsumowanie: jak napisać dobry opis produktu?

  • Opis powinien mieć kilka zdań – około 300 - 400 znaków to optymalna długość.
  • Umieść najważniejsze informacje na początku, mniej istotne później.
  • Zacznij od nazwy produktu i jej dodatkowego określenia, np. „Czarna spódniczka w groszki – najmodniejszy hit sezonu”.
  • Używaj różnych form nazwy, np. „czarna spódniczka w kropki”, „spódnica midi”, „basicowa spódnica za kolano”.
  • Trzymaj się prostego schematu: wygląd → zastosowanie → korzyści.
  • Pisz swobodnie, naturalnie, ale bez zbędnych kolokwializmów.

Chcesz zadbać o content w swoim sklepie? Potrzebujesz wskazówek? A może szukasz agencji, która zajmie się wszystkim od A do Z? Zapraszamy do kontaktu – z przyjemnością pomożemy Ci znaleźć najlepsze rozwiązanie dla Twojego sklepu!