Jak zabezpieczyć konto przed kradzieżą?

Jeśli czytasz ten post, to znaczy, że jesteś aktywnym użytkownikiem Facebooka. Ale czy Twoje konto jest odpowiednio zabezpieczone?

Wyobraź sobie, że prowadzisz biznes i promujesz go w internecie. Jednym ze źródeł ruchu na Twojej stronie www jest system reklamowy Meta (dawniej: Facebook Ads). Nagle tracisz dostęp do swojego konta prywatnego, a wraz z nim możliwość zarządzania narzędziami firmowymi oraz wszystkie środki z karty, z której pobierane były opłaty za reklamy. Brzmi niewiarygodnie? A jednak! Taka sytuacja może się przytrafić. Coraz częściej obserwujemy próby ataków hakerskich na konta osobiste, przez to przestępca może wykraść nie tylko dane dotyczące Twojej firmy, ale również środki, które masz na karcie płatniczej.

Jak oni to robią?

Schemat działania jest dosyć prosty, jeśli nie masz odpowiednich zabezpieczeń. Haker w bardzo szybki sposób potrafi złamać Twoje hasło na Facebooku. Jego kolejnym krokiem jest nadanie sobie dostępu do Twoich zasobów firmowych i usunięcie wszystkich administratorów. Następnie uruchamia reklamy z TWOJEGO konta reklamowego, przy użyciu TWOJEJ karty. Jeśli nie masz ustawionych limitów, pieniądze szybko mogą zniknąć z Twojego konta na reklamy, których wcale nie uruchomiłeś.

Czas, jakiego haker potrzebuje na całą “akcję” to około 30 minut.

Jak się przed tym uchronić?

Przede wszystkim ustaw silne hasło do Twojego profilu i nikomu go nie udostępniaj! Dobrze jest, aby hasło, którego używasz na Facebooku, było unikatowe. Nigdy nie ustawiaj tego samego hasła do logowania na różnych portalach.

Pamiętaj też, aby zabezpieczyć swoje konto za pomocą weryfikacji dwuetapowej. Proces ten pozwala na wprowadzenie dodatkowych warstw uwierzytelniających, takich jak potwierdzenie logowania na telefonie czy wprowadzenie jednorazowego kodu otrzymanego w wiadomości SMS.

Wskaż zaufaną osobę na prywatnym koncie

W konfiguracji zabezpieczeń na Facebooku dostępna jest opcja zaufanej osoby. Niech to będzie ktoś, z kim masz stały kontakt. Jeśli to zrobisz i faktycznie padniesz ofiarą ataku cyberprzestępcy, wskazana osoba otrzyma specjalny kod do zalogowania.

Klucz bezpieczeństwa

Jeśli zarządzasz kontem reklamowym, warto jest ustawić weryfikację dwuetapową za pomocą klucza bezpieczeństwa. To małe urządzenie, które kupisz w niemal każdym sklepie z akcesoriami elektronicznymi. Jego koszt to nieco ponad 200 zł, ale uwierz mi! Podziękujesz sam sobie. Włamanie na konto jest niemal niemożliwe, jeśli używasz takiego klucza. Są hakerzy, którzy potrafią wykraść Twój SMS kod do weryfikacji dwuetapowej.

Takiego klucza możesz nie tylko używać do logowania na Facebooku, ale również do konta Google, Banku czy innych aplikacji, które chcesz chronić.

Zacznij używać VPN

Sieci VPN szyfrują Twoją aktywność w internecie, a więc za ich pomocą uniemożliwiasz hakerom wgląd w poufne informacje (np. takie, które wpisujesz na stronach internetowych). Niektóre z sieci VPN blokują też złośliwe oprogramowania czy witryny.

Co zrobić, jeśli już ktoś się włamie na Twoje konto?

Jeśli przytrafi Ci się taka sytuacja, w pierwszej kolejności odepnij kartę od konta! Jeśli jest to niemożliwe, skontaktuj się z bankiem, aby zablokować kartę lub wypłać z niej środki.

Następnie zgłoś problem do Facebooka. Możesz zgłosić się do supportu dla reklamodawców lub skorzystać z opcji dostępnej dla wszystkich użytkowników: https://www.facebook.com/hacked 

Ataki hakerskie wydają nam się abstrakcją, uważamy, że celem są duże korporacje, z których można wykraść ogromne środki. Takie myślenie to duży błąd. Według statystyk, w ostatnim roku co trzecia firma w Polsce musiała poradzić sobie z cyberatakami, a 43% z nich zauważyło próby włamań do systemów informatycznych. Dlatego postaw na bezpieczeństwo. To bardzo proste kroki, a mogą uchronić Cię przed ogromnymi stratami.