Wykorzystaj Google Analytics, by podnieść sprzedaż

Google Analytics to potężne narzędzie. Dostarcza mnóstwo danych o ruchu użytkowników na stronie, o tym, w jaki sposób przebiegają ich interakcje z witryną, skąd przychodzą, jaki jest współczynnik konwersji i jeszcze wiele innych informacji. W tej olbrzymiej ilości danych drzemie wielki potencjał. Czy wiesz, jak go wykorzystać w e-commerce, by zwiększyć sprzedaż?

Jakie statystyki są najważniejsze z punktu widzenia e-commerce?

Jak z wielkiego morza informacji wyłuskać te, które rzeczywiście mają dla Ciebie znaczenie jako właściciela biznesu e-commerce? Potrzebna jest odpowiednia selekcja danych, tak byś mógł śledzić tylko te statystyki, które ściśle wiążą się ze sprzedażą – dotyczą bezpośrednio transakcji i klientów. Analiza tych informacji pozwoli Ci ocenić, czy i jak Twoje działania wpływają na sprzedaż. Najważniejsze dane w kontekście e-commerce to między innymi:

  • informacje o nowych i powracających użytkownikach,
  • wartości pojedynczych koszyków,
  • statystyki dotyczące popularności poszczególnych produktów,
  • szczegółowe statystyki sprzedaży – liczby zamówień, ich wysokości,
  • zachowania klientów podczas dokonywania transakcji,
  • porzucenia koszyków,
  • współczynnik konwersji.

- Chcąc wykorzystać w pełni potencjał zbieranych danych mocno zalecanym rozwiązaniem jest wykorzystywanie potencjału segmentów. Tworzą je podgrupy naszych odbiorców, wyselekcjonowane na podstawie określonych kryteriów, w tym zachowania w witrynie czy źródła odwiedzin. Dzięki wykorzystaniu segmentów dowiemy się chociażby jak wyglądają wskaźniki użytkowników, którzy dokonali na naszej stronie transakcji o określonej wartości, dzięki czemu dowiemy się jak wygląda specyfika odbiorców o największej wartości koszyka w naszym sklepie. - radzi Artur Smolicki, Google Ads Specjalist ze statusem Google Premium Partner 2022 - Warto też wykorzystać dane dostarczane nam przez Google Analytics do zrozumienia pojęcia atrybucji. Wielu przedsiębiorców ocenia przydatność źródeł ruchu bardzo powierzchownie, przez co nie analizują wpływu kampanii social media na wyniki uzyskiwane przez kampanie Google Ads, jak również na odwrót. Co więcej, Google Analytics dostarcza nam danych dotyczących czasu czy ilości sesji potrzebnych odbiorcom do dokonania transakcji dzięki czemu lepiej jesteśmy w stanie zrozumieć ścieżkę jaką przeszedł nasz odbiorca aż do momentu zakupu. – doradza. 

Ulepszony e-commerce, czyli skąd wziąć szczegółowe statystyki sklepu internetowego?

Standardowo Google Analytics (w wersji Universal Analytics) monitoruje tylko podstawowe dane, a kategoria E-commerce w panelu administracyjnym jest mocno okrojona. Pozwala sprawdzać liczbę zamówień, wysokość przychodu, sprzedaż poszczególnych produktów, współczynnik konwersji i niewiele więcej. Dlatego koniecznością przy prowadzeniu biznesu e-commerce jest uruchomienie modułu ulepszonego e-commerce (ang. enhanced e-commerce). Dzięki niemu zaczniesz gromadzić takie statystyki, jak:

  • wyświetlenia podstron konkretnych produktów,
  • dodawanie produktów do koszyka, 
  • usuwanie produktów z koszyka,
  • transakcje rozpoczęte, sfinalizowane oraz porzucone,
  • przychody,
  • średnia kwota za zamówienie, 
  • średnia liczba produktów na transakcję,
  • skuteczność kuponów,
  • skuteczność promocji wewnętrznych (np. klikalność bannerów znajdujących się w innej części witryny).

Możesz też skonfigurować śledzenie niestandardowych danych za pomocą Google Tag Managera, o czym jest mowa w dalszej części artykułu.

Jak włączyć ulepszony e-commerce w Twoim e-sklepie?

Po zalogowaniu się na konto Google Analytics należy wejdź w zakładkę Administracja, a następie wybierz widok, dla którego chcesz włączyć moduł enhanced e-commerce. W kroku 1 włącz moduł (kliknij, by ustawić przełącznik na stan WŁ)., a następnie kliknij w opcję Dalsze kroki. W kroku 2 również ustaw przełącznik na stan WŁ. Opcjonalnie możesz skonfigurować nazwy etykiet dla kroków sprzedaży, które są określone w kodzie śledzenia. Potrzebne są jedynie do tego, by prezentować dane w czytelniejszy dla Ciebie sposób, nie jest to więc konieczne. Na koniec kliknij Zapisz.

Google Tag Manager – skonfiguruj śledzenie istotnych zdarzeń

By w pełni wykorzystać możliwości enhanced e-commerce, po włączeniu tego modułu w Google Analytics przychodzi czas na otagowanie wszystkich zdarzeń, które są dla Ciebie istotne z punktu widzenia zwiększenia sprzedaży. Google Tag Manager to zaawansowane narzędzie, które pozwala na skonfigurowanie śledzenia w zasadzie każdego kroku klienta w witrynie – od głównego zdarzenia, czyli dokonania zakupu, aż po tak drobne kwestie, jak najechanie na jakiś element na stronie. Dzięki temu zyskasz możliwość określenia, jakie dokładnie działania mają wpływ na Twoją sprzedaż. Łatwiej wykryjesz również potencjalne problemy, np. dostrzegając zwiększoną częstotliwość porzucania koszyków w jakim konkretnym momencie ścieżki zakupowej. Za pomocą Google Tag Managera śledź mikrokonwersję, czyli nie tylko najważniejsze zdarzenia, takie jak dokonanie zakupu, ale również inne działania klienta na stronie, które informują nas o jego zainteresowaniu. Mikrokonwersją może być każde zdarznie – np. kliknięcie w określony link, zapis do newslettera albo odwiedzenie danej podstrony. W ten sposób dowiesz się wszystkiego o ścieżce zakupowej Twoich klientów, co działa na korzyść Twoich zysków i jakich działań już nie podejmować. Dane te możesz później wykorzystać w swoich kampaniach, np. w remarketingu i retargetingu, co znacząco zwiększy wskaźnik konwersji w Twoim sklepie – ludzie zdradzający zainteresowanie ofertą są o wiele bardziej podatni na taki marketing.

- Google Analytics umożliwia tworzenie grup odbiorców na podstawie ich szczegółowych zachowań w naszej witrynie. Możemy zatem wdrożyć działania remarketingowe oparte nie tylko na tych odbiorcach, którzy odwiedzili nas w ostatnim czasie, lecz doprecyzować działania skupiając się na użytkownikach o zauważalnej głębokości wizyty, wielu odwiedzonych podstronach, odwiedzonych konkretnych produktach czy przychodzących do nas z konkretnego urządzenia mobilnego. – wskazuje Artur Smolicki, Google Ads Specialist, który przygotowuje kampanie dla klientów Medializer – Jednym z często popełnianym błędów jest brak wykluczenia własnego IP, jak również IP naszych pracowników, szczególnie jeśli pracujemy zdalnie, ze zbieranych przez nas danych. Wielokrotnie na naszej stronie odwiedzamy wiele podstron, spędzamy w nich sporo czasu a przez to zaburzamy zbierane dane, mając przez sobą całkowicie nierealny obraz rzeczywistości. – dodaje specjalista.

Zadbaj o niezbędne integracje

Po włączeniu modułu ulepszonego e-commerce i tagowaniu wszystkich istotnych zdarzeń należy jeszcze zadbać o zintegrowanie Google Analytics z Google Ads. Dlaczego to takie ważne? Połączenie ich pozwoli Ci na wywindowanie działań reklamowych na wyższy poziom. Pozyskane w ten sposób dane umożliwią segmentację klientów, dzięki czemu bardzo łatwo będzie można personalizować komunikaty kierowane do nich w ramach remarketingu. Warto też zintegrować z Google Analytics z platformą sprzedażową, z której korzystasz. Zazwyczaj do połączenia ich wystarczy identyfikator konta Google.

Na zakończenie

W śledzonych przez Google Analytics danych kryje się mnóstwo informacji wartościowych dla zwiększania sprzedaży. Dzięki tej wiedzy możesz szybko wykryć miejsca w witrynie, które sprawiają problemy i powodują porzucenie koszyków, poprawić SEO, meta tagi i opisy produktów, poznać decydujące frazy kluczowe i nie tylko. Pozwoli Ci to na szybkie reagowanie, naprawienie błędów i skuteczne zwiększenie przychodów w Twoim e-sklepie.