Pozycjonowanie sklepu a sprzedaż. Tych działań nie może zabraknąć!

Pozycjonowanie sklepów w Google jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na pozyskanie trafnego ruchu. Jednak na skuteczność pozycjonowania ma wpływ szereg czynników, które nie zawsze uwzględniane są w strategii SEO. Zobacz, jakie błędy w realizacji strategii pozycjonowania sprawiają, że nie generujesz sprzedaży.

Efekty pozycjonowania sklepów internetowych

Pierwszym błędem jest samo określenie efektu w procesie pozycjonowania. Jasne, że przejawem skutecznych działań jest rosnąca widoczność sklepu w Google i coraz większa liczba odwiedzin. Jednak celem każdego sklepu jest sprzedaż, więc ostatecznym efektem pozycjonowania powinno być coś więcej niż dobre wskaźniki w Google. Liczy się wykorzystanie potencjału pozyskanych użytkowników i usunięcie wszelkich przeszkód na drodze do zakupu. 

Jeśli Twoja agencja kończy swoją pracę na budowaniu widoczności i w żaden sposób nie próbuje przekonwertować ruchu w sprzedaż, czegoś tu brakuje. Warto porozmawiać o możliwościach w zakresie optymalizacji konwersji, czyli właśnie zwiększaniu szansy na pozyskanie sprzedaży. 

Niedopracowana oferta sklepu

Z pierwszym punktem ściśle łączy się kwestia oferty. Jeśli Twoja oferta cenowa znacznie odbiega od konkurencji i nie jest to niczym uzasadnione, trudno dziwić się, że klienci wolą kupić to samo taniej na innej stronie. Podobnie w przypadku jakości obsługi. Jeśli klient może ten sam lub podobny towar otrzymać szybciej i taniej u konkurencji, dlaczego ma kupić u Ciebie? Zanim zainwestujesz w pozycjonowanie sklepu, dopracuj więc takie aspekty jak:

  • konkurencyjna oferta cenowa i produktowa
  • atrakcyjna prezentacja oferty
  • wysoka jakość obsługi
  • szybka realizacja zamówienia
  • wsparcie techniczne dla klientów
  • dostęp produktów

Sprawdź koniecznie: Joyful.pl - radość zakupów! Prowadzisz butik online? Dołącz do nas!


Nieatrakcyjne treści w sklepie internetowym

Dosyć częstym błędem jest kopiowanie treści od producenta lub w ogóle rezygnacja z opisów na zasadzie “dobry produkt sam się obroni”. To szkodliwe podejście nie tylko dla efektów pozycjonowania, ale również dla sprzedaży. 

W zakresie pozycjonowania treści powinny być zoptymalizowane we frazy, unikalne i przedstawione w czytelny sposób. Dodatkowo pozycjonerzy często zwracają uwagę, aby treści nie zabrakło np. na stronach kategorii produktowych. 

Pod względem sprzedażowym natomiast treści zastępują sprzedawcę. To one decydują często o tym, jakie emocje odczuwa klient względem oferty. Dobrze dobrany język i atrakcyjnie przedstawione korzyści z produktu mają duże znaczenie w pozyskiwaniu sprzedaży. Dobry opis produktowy powinien wykraczać poza niezbędne elementy takie jak specyfikacja produktu.

Czy treści w sklepie internetowym to tylko opisy produktów? Warto zainwestować także w treści wspierające klienta na etapie szukania i wyboru produktów. Może to być blog lub kącik porad. Tutaj w przeciwieństwie do opisów produktów stawiamy na treści bogate o dużej objętości zbudowane wokół często zadawanych pytań i wątpliwości klientów. Takie treści budują relacje już na poziomie pierwszych poszukiwań produktu i mogą owocować pozyskaną sprzedażą. Dobrym podejściem jest dostarczanie użytkownikowi całej wiedzy, jakiej potrzebuje do podjęcia decyzji w obrębie sklepu. Jeśli zabraknie jakichś informacji, klient wróci do Google i być może ostatecznie trafi na sklep konkurencji. 

Brak optymalizacji zdjęć produktowych

Dla pozycjonowania istotne jest, aby wykorzystać potencjał zdjęć produktowych, nazywając odpowiednio pliki i dodając atrybut alt, który zawiera frazę. Ważne jest także przygotowanie takich rozmiarów zdjęć, aby nie obciążały one strony i nie ładowały się za długo.

Dla sprzedaży z kolei istotne jest, aby zdjęć produktowych było kilka. Warto pokazać produkt z różnej perspektywy, z każdej strony oraz dać możliwość powiększenia go. Dobrą praktyką jest również pokazywanie produktu na białym tle i osobno w użyciu, np. sweter rozłożony na płasko, ale też sweter na modelce. 

Brak sugerowanych produktów

Jedną z powszechnych form motywowania klienta do zakupu jest dostarczanie mu sugestii na różnych etapach przeglądania produktów. Na karcie produktowej warto zastosować automatycznie wyświetlane bestsellery lub produkty opisane jako “klienci kupili również”. Dzięki temu pomagamy klientowi dotrzeć do jak największej liczby produktów, które mogą go interesować. Możemy także sugerować produkty komplementarne. Taka technika nazywana jest cross sellingiem. 


Możecie Cię również zainteresować: E-commerce: Jak promować sklep na Facebooku? Sprawdź, czy robisz to dobrze


Brak certyfikatu SSL

Certyfikat SSL nie jest obowiązkowy, a jednak przeglądarki informują użytkowników, że sklep nie posiada certyfikatu i nazywa go “niebezpiecznym”. Faktycznie z uwagi na dobro klientów warto wdrożyć certyfikat SSL, który ma za zadanie chronić połączenie przed przestępcami internetowymi. Jednak dodatkowo przy takim komunikacje w przeglądarce brak SSL może skutecznie zniechęcić klienta. Posiadanie certyfikatu bezpieczeństwa uważane jest od niedawna za czynnik rankingowy, jednak trudno porównywać jego wpływ na pozycjonowanie np. z wpływem dobrej treści na pozycję sklepu. Jest to jedno z tych działań, które nie przyniesie na polu SEO rewolucyjnej poprawy, ale jego brak może zaszkodzić. Dodajmy, że można wdrożyć bezpłatne certyfikaty, więc nie ponosimy kosztów w związku z taką optymalizacją. 

Pozyskiwanie sprzedaży z pozycjonowania

Powyższe działania są przykładem na to, że sama optymalizacja strony i rosnąca widoczność w Google nie są dziś wystarczające. Aby SEO faktycznie przynosiło korzyści, niezbędne jest sprzężenie z działaniami sprzedażowymi. Nowoczesne SEO obejmuje więc zarówno optymalizację funkcjonalności sklepu, jak także optymalizację współczynnika konwersji. 


Autor: Anna Zalewska, widoczni.com